Brussel brengt samen
We zorgen voor meer betrokkenheid van alle Brusselaars bij hun stad. Zo versterken we het samenleven in Brussel. We voeren ook de strijd tegen armoede op. Wilt u weten hoe onze acties tot stand komen? Hoe beleidskeuzes vertaald worden naar concrete doelstellingen en acties? Dat leest u in het meerjarenplan van het College van de VGC.
Hoe Leesrijk Brussel jonge Brusselaars leert lezen
Leesrijk Brussel moedigt kinderen aan om te lezen in de vrije tijd én op school, omdat ze het zelf willen en voor het plezier. Met kleine stappen wekken we de interesse voor lezen op: we lezen voor, vertellen, spelen, lezen beelden (in boeken maar ook op straat), maken zelf verhalen en schrijven, tekenen … Via Leesrijk Brussel willen we de leesvaardigheid verhogen van Brusselse leerlingen, met bijzondere aandacht voor leerlingen die het Nederlands niet als moedertaal hebben of die in kansarmoede opgroeien.
Leeskansen op school en in de vrije tijd versterken elkaar. In elke school stelt een kerngroep een actieplan rond lezen op, samen met de bibliotheek. In het project ‘Het Bovenste Beste Boek’ begeleiden auteurs van kinderboeken klassen in het lager onderwijs om zelf een boek te maken. ‘Op Brusselse Leest’, een blog van de bibliotheken, inspireren leerkrachten om creatief met boeken te werken. Niet goed kunnen lezen heeft gevolgen voor werkgelegenheid, huisvesting, gezondheid, welzijn.
